Gebouw en omgeving

Het gebouw
De Jozefschool is een basisschool met 14 groepen. Bij de bouw in 1978 is gekozen voor het honingraat-model. Dit model heeft:
  • Vriendelijk ogende zeshoekige lokalen.
  • Middenruimtes die worden gebruikt als verlengstuk van de lokalen. Deze zijn ingericht met themahoeken, bibliotheken per bouw en extra werkplekken.
  • Werkruimtes die flexibel kunnen worden ingezet voor het werken met en zonder leerlingen.
  • Een aula te gebruiken als extra werkruimtes en voor gezamenlijke vieringen.
  • Een speellokaal waar de groepen 1 en 2 bewegingsonderwijs krijgen.
  • Peuterschool de Bijenkorf is intern waardoor een doorgaande lijn van twee tot twaalf jaar gerealiseerd kan worden.
  • Twee groepen zijn geplaatst in het gerenoveerde nevengebouw 't Skitteljacht waarin eigentijdse lokalen zijn gevestigd.

De omgeving
De school is gelegen in een rustig, groen gebied achter dorpshuis 't Centrum met de gymzaal en bibliotheek. Bovenbouwleerlingen worden ingezet als biebvrijwilligers. Het schoolgebouw staat achter de Lucaskerk en supermarkt. De school is omringd door plantsoenen en schoolpleinen. Op de schoolpleinen is veel ruimte om te spelen. Er staan diverse speelobjecten, er is een zandbak en een groot grasveld dat gebruikt wordt voor diverse buitenactiviteiten waaronder de buitengymlessen. Het speelplein voor groep 1-2 is voor de veiligheid af te sluiten met twee hekken. Voor de peuters is een afgesloten overzichtelijk pleintje.

Fietsenstalling
In de fietsenstalling is voldoende ruimte voor de fietsen van die leerlingen, die echt op de fiets naar school moeten komen. Wij zetten dagelijks twee fietscoaches uit groep 7 in. Zij ondersteunen dat de fietsen goed worden neergezet.

Gezond bewegen
Voor de gymlessen maken groep 3 t/m 8 gebruik van de gymzaal in het naast de school gelegen dorpshuis.
Groep 5 t/m 8 zwemmen in de zomermaanden één per week in het openluchtzwembad. Zij gaan hier op de fiets naartoe.

Op weg naar school
Ook al ligt de school op een ideale, rustige plek in het dorp, toch is het noodzakelijk om goed op de verkeersveiligheid te blijven letten. Voor en na schooltijd verplaatsen zich namelijk zo'n 300 kinderen. Wij verzoeken u daarom de verkeerssituatie zo veilig mogelijk te houden. In de nieuwsbrief besteden wij regelmatig aandacht aan de veiligheid rond de school.

Parkeren rond school
Bij de kerk, de bibliotheek, de supermarkten en aan de Tuinstraat zijn parkeerplaatsen. Wij vragen u, uw auto te parkeren in de vakken bij één van de bovengenoemde parkeerplaatsen. Op verzoek van omwonenden en voor de verkeersveiligheid is parkeren niet toegestaan in de Lucasstraat, bij de begraafplaats, de laad- en losplek van de Vomar en de uitgang aan het Westeinde.