Vanuit openheid samenwerken

Nieuws uit groep 4


Project Poëzie
Naar aanleiding van een klassengesprek maakten we met de hele klas een gedicht met als titel "De dierentuin wordt wakker". We dachten na over wat dieren in de dierentuin horen/zien/ruiken/voelen als ze wakker worden en verwerkten dat in de eerste zes regels van het gedicht. Daarna voegde ieder groepje nog één of twee zelf geschreven regels aan het gedicht toe.
Dit is het groepsgedicht van Jasmijn, Lieve, Nick en Björn.
 

Project Poëzie (2)
Juf Marijke leerde ons een elfje schrijven: een gedichtje dat bestaat uit elf woorden. We oefenden eerst met associëren en maakte daarna een eigen elfje over "buiten".


Buitenlesdag
Op dinsdag 2 april was de nationale buitenlesdag van Jantje Beton en het IVN. Dat kwam goed uit, want onze computers en het digibord deden het niet. We hebben ons goed vermaakt met de volgende buitenlessen:
- Tafeltikkertje en keersommenrace;
- Categorieën-estafette;
- Tekenrace.


Project Poëzie
Als start van het poëzie-project schreven we een rondeel over onze belevenissen tijdens de Fancy Fair.
Een rondeel is een gedicht waarin een aantal regels steeds wordt herhaald.
Dit zijn de rondelen van Björn (links) en Lobke (rechts).


Water zuiveren
Hoe maak je vies water weer schoon?
Dat was één van onze onderzoeksvragen tijdens het wereldproject. Juf Marijke ging er met ons mee aan de slag in drie lessen:
  1. In les 1 mochten we lekker "aanrommelen": we maakten water vies (heel vies!) en probeerden verschillende materialen uit om het schoon te maken. Zo testten we de zuiverende werking van o.a. gaas, plastic, koffiefilters, watten en papier.
  2. In les 2 bekeken we een filmpje van een waterzuivering. We bespraken en het samen en gingen toen aan de slag met het ontwerpen van ons eigen waterzuiveringssysteem.
  3. In les 3 was het tijd voor het echte werk: het bouwen en testen van ons ontwerp. We maakten twee versies van ons ontwerp en vergeleken het water dat na afloop overbleef.

Presentaties
Tijdens het wereldproject hadden we verschillende presentaties in de klas:
  • Simone vertelde over "haar" goede doel: Project Bwanga en hoe de pigmeeën leven in het oerwoud in Kongo. Wist je dat ze zelf hun huisje bouwen? En dat ze niet kunnen lezen en schrijven?
  • Mariska vertelde over de Style Foundation die een school heeft opgezet voor Masaï kinderen in Kenia. We leerden van haar hoe mensen in Kenia wonen, water halen en wat ze eten. Ook had ze een echte slangenhuid mee waar we voorzichtig aan mochten voelen.
  • Juf Anke vertelde over de bruiloft van haar broer in Ethiopië. We mochten de jurk bekijken die ze aan had, en ze heeft ons foto's laten zien van het land en de dieren.

Nigeriaanse kunst
De afgelopen weken hebben we hard gewerkt aan een kunstwerk in de stijl van de Nigeriaanse kunstenares Bibi. Zij maakt schilderijen van "reizigers": de nomaden die door de woestijn trekken en steeds ergens anders wonen.
We keken naar Bibi's schilderijen en bestudeerden de kleuren, de vormen van de reizigers en de patronen. De patronen oefenden we eerst op onze wisbordjes voor we ze op de schilderijen schilderden.
De resultaten worden verkocht tijdens de Fancy Fair.
 

Kunst
Het is februari, de maand van Valentijnsdag, liefde en... hartjes! We hebben een filmpje bekeken over de Amerikaanse straatkunstenaar Chris Upheus. Hij maakt veel kunstwerken met hartjes. Deze hartjes hebben allerlei vrolijke, grappige gezichtsuitdrukkingen.
We zijn alvast van start gegaan met schetsen op onze wisbordjes: hoe maak je een hartje? Hoe zorg je voor een goede compositie, waarbij de harten elkaar overlappen en verschillen in grootte? Daarna mochten we experimenteren met de gezichtsuitdrukkingen: een grote variatie aan vrolijke gezichtsuitdrukkingen - dat is het doel. Houdt u de website in de gaten voor het eindresultaat?
 

Het museum
Als afsluiting van het project "het museum" was in onze klas een tentoonstelling ingericht om onze collectie onmisbare voorwerpen te laten zien. We schreven informatiekaartjes bij de voorwerpen, maakten er tekeningen van en namen ze mee naar school.
Na de opening liep het storm! De tentoonstelling is bezocht door veel kinderen van school, ouders, opa's en oma's, broers en zussen, juffen en meesters... Bedankt voor alle belangstelling!
 

Het museum
Als afsluiting van het project "het museum" organiseert onze klas een tentoonstelling met onmisbare voorwerpen. We werken hard aan de posters en uitnodigingen, zodat iedereen de weg weet te vinden naar ons museum. Komt u ook kijken? De tentoonstelling is eenmalig geopend op vrijdag 1 februari van 14.15-14.30 uur.
 

Pietendorp
Ein-de-lijk was het zover: de middenbouw vertrok naar het Pietendorp in het Zuiderzeemuseum. We mochten over een oefendak klimmen, versgebakken pepernoten proeven, meedansen met de danspieten en nog veeeeeel meer.
 

Weven
De afgelopen weken werkten we rond het thema "de boom". Dit thema hebben we afgesloten met het weven van een boom. Eerst schilderden we een landschap op een papieren bordje. Daarna maakten we met bruine wol de opzet voor de stam en takken. Tenslotte weefden we met allerlei kleuren de bladeren daar tussendoor. Het was een flinke klus, maar wat zijn de resultaten prachtig!
 

Spelling
We zitten pas een paar maanden in groep 4, maar hebben bij spelling al veel geleerd. Vandaag gingen we in ons leesboek op zoek naar woorden die passen bij de eerste zes categorieën.
Er stonden prachtige woorden op de posters! Wat dacht u bijvoorbeeld van: meermin (eer-woord) en nachtmerrie (luchtwoord)?
 


Schrijfmaatjes
Het thema van taal is "onderweg" en gaat onder andere over het schrijven van een adres op een kaart. Wij maakten ansichtkaarten die passen bij het thema herfst. Daarna schreven we daarop iets over onszelf. En tenslotte schreven we het adres erop van een school in Deventer. Binnenkort komt er post terug, spannend!
 


Kinderboekenweek - Kom erbij! (3)
Omdat het Kinderboekenweek is, mochten we voorlezen aan de kleuters van juf Suzan en juf Debora. We hebben eerst twee keer geoefend met het lezen van onze prentenboeken en mochten daarna "voor het echie". Super leuk!
 


Tafel van twee
Juf Nina leerde ons de tafel van twee. Eerst mochten we deze "zijn": we zaten in groepjes van twee kinderen in het midden van de kring en leerden welke tafelsom daarbij hoort. Daarna mochten we spullen verzamelen om tafelsommen mee neer te leggen. Tenslotte speelden we tafeldomino en kregen we een kaart met de tafel van 2 mee naar huis om te oefenen.
 


Groepsbeloning
We hebben onze eerste groepsbeloning verdiend! In de pot zitten 200 muntjes, dus mochten we een beloning kiezen. De meerderheid van de klas koos voor het meenemen van speelgoed. We hebben heerlijk samen gespeeld.


Kinderboekenweek - Kom erbij! (2)
Naar aanleiding van een verhaal van kinderboekenschrijfster Rian Visser maakten we een tekening over een stuk speelgoed dat tot leven komt en een avontuur beleeft. Daarna vertelden we elkaar wat er op onze tekening te zien was. Wat voor avontuur beleven de hoofdpersonen? En hoe loopt het af?
    De komende weken gebruiken we de projecttijd om deze verhalen uit te schrijven.



Kinderboekenweek - Kom erbij!
 
De Kinderboekenweek is geopend! Het thema van dit jaar is vriendschap. Tijdens de lunch- en tekentijd zijn we druk bezig geweest met het maken van een vriendschapsslinger. We leerden kijken naar details in onze kleding en alle poppetjes hebben een unieke outfit gekregen.